Este trabajo ahonda en la deuda del Tirant lo Blanc a los trabajos de Corella, de quien procede el saber retorico clasico de Martorell. De este modo, se pone en relacion la obra de Martorell con el anonimo Curial e Guelfa, tambien rico en referencias mitologicas. Sin embargo, los resultados y los objetivos son muy distintos: “Curial i Tirant son novel•les ambicioses: no es limiten a narrar, volen donar un missatge literari i etic global i no limitadament cavalleresc. L'Anonim del Curial es totalment positiu, nomes cal que es deixi l'amor passio i es persegueixi una evolucio cavalleresca tan moral com cultural. En canvi, Martorell es pessimista: el mon mitic -i real de la seva aspiracio cavalleresca tastada en la brillantor de l'estada Anglesa- es mort entre els processos i la ruina financera i a la novel•la assistim a la posada en escena d'aquesta desil•lusio -fins i tot amb algunes venjances personals-. Martorell es planteja, aixi, un problema de relacio de la ficcio amb la realitat que l'Anonim evitava, limitant-se a l'esfera de la literatura. Publicado tambien en Boletin de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, 45 (1995-1996), pp. 361-388. Si desea consultar la version electronica de este trabajo, pulse aqui